Vår sjätte grundsmak kan finnas i godisskålen

Sött, surt, beskt, salt och umami räknas som våra fem grundsmaker. Men nu visar forskare att vi kan ha en sjätte grundsmak – salmiak.

salmiak-godis i skål

Salmiak är vitt till färgen, lättlösligt i vatten och återfinns ofta i godisskålar.

Länge talades det om de fyra grundsmakerna sött, surt, beskt och salt. I början av 2000-talet adderades umami till listan.

Nu hävdar amerikanska forskare att de kan visa att salmiak bör räknas som vår sjätte grundsmak.

Salmiak, eller ammoniumklorid som den också heter, är ett slags salt som finns i saltlakrits. En del tycker att smaken är obehaglig, andra gillar det vita pulvret som finns på till exempel salmiakgodis. Smaken kan beskrivas som en blandning av surt, beskt och salt.

Smakcellerna känner olika smaker

Våra smakceller sitter i smaklökarna på tungan, i munhålan och i svalget. De skickar signaler till hjärnan som tolkar smaken åt oss. Vissa smakceller kan bara identifiera sött, beskt och umami medan en annan sort upptäcker salt och en tredje surt. I studien som publicerats i Nature communications visar forskarna att de celler som upptäcker sura smaker också känner igen salmiak.

För några år sedan visade samma forskargrupp hur de sura smakerna lyckas ta sig in i smaklöken genom ett särskilt protein som öppnar en kanal in till smakcellen. Nu menar de att salmiak tar sig in i smakcellen på samma sätt. Flera experiment som forskargruppen har gjort tycks visa detta, bland annat ett test på labbframställda mänskliga celler.

Forskarna visar också att genmodifierade möss som saknar det viktiga proteinet gärna dricker vatten med salmiak, medan normala möss med proteinet inte vill veta av vattnet.

Salmiak är giftigt i höga doser. Det skulle kunna förklara varför det är viktigt att vi lägger märke till om maten innehåller detta.

Vår hjärna kan skilja mellan hundratals olika smaker när grundsmakerna blandas. Hur en viss smak upplevs beror också bland annat på dofter, textur, synintryck och mående.