AI-snack med valar

Bild: Privat

Utanför Dominica i Västindien pågår det hittills mest avancerade försöket att förstå valars kommunikation. I projektet CETI samarbetar biologer, ingenjörer, lingvister och experter på artificiell intelligens med att spela in och analysera sången från en grupp kaskeloter. Målet är att inte bara förstå vad valarna pratar om. Genom en ”chatbot” ska forskarna även försöka prata med valarna.

I boken Att prata val berättar biologen och naturfilmaren Tom Mustill om människors försök att förstå havets jättar. Det är en personlig resa som börjar med att han är nära att krossas av en hoppande knölval under en kajaktur utanför Kaliforniens kust. Det dramatiska mötet väcker frågor. Försökte valen medvetet undvika kajaken? Vad vet vi egentligen om dessa hemlighetsfulla däggdjur?

Tom Mustill tar med oss på en resa både bakåt och framåt i tiden. En av alla valforskare vi får möta är Roger Paynes. Hans diagram med ljudupptagningar av valsång prydde omslaget till tidskriften Science 1971, och skivorna han gav ut var avgörande för att få slut på den hänsynslösa jakten. 50 år senare är Roger Paynes rådgivare åt CETI. Kanske kan han kröna sin långa karriär med ett valsnack med hjälp av AI.

Att prata val: Hur artificiell intelligens kan förändra vår kommunikation med djur