Plugg hindrar valen från att drunkna

Blåvalar kan svälja hundratals kilo med krill åt gången. Samtidigt flödar det in tonvis med vatten. Ett kanadensiskt forskarlag kan nu förklara varför valarna inte drunknar på kuppen.

blåval simmar i vattnet nära ytan, bild tagen snett underifrån

Blåvalen och människan är försedda med samma typ av plugg som förhindrar vatten att nå lungorna.

En enda blåval äter i genomsnitt 16 ton krill per dag. Valen går till attack i hög hastighet, och det tar mindre än en minut för födan att transporteras från blåvalens jättegap och hela vägen ner i magen. Samtidigt slukas också stora mängder vatten. Vattenvolymen kan vara lika stor som valens egen kroppsstorlek, vilket är ganska imponerande med tanke på att blåvalen är världens största djur.

I en ny studie konstaterar ett kanadensiskt forskarlag att en glödlampsformad plugg i blåvalens mun förhindrar vattnet från att nå lungorna. Också andra fenvalar tycks vara utrustade med samma slags plugg. Studien om valarna är publicerade i tidskriften Current Biology.

– Ju mer vi kan ta reda på om hur det går till när valarna äter, desto mer insikt får vi om hur dessa valar lyckades bli så stora, säger Kelsey Gil, som är studiens huvudförfattare och forskar vid University of British Columbia i Kanada.

Just blåvalen är erkänt svårstuderad. Den är stor, tung och finns inte i fångenskap. Delfiner, tumlare, kaskeloter och späckhuggare har studerats desto mer, och forskare har tidigare utgått från att mycket av den kunskapen också stämmer för blåvalen.

– De nya forskningsresultaten överraskade oss. En sådan här plugg har inte beskrivits hos något annat djur, så det var ett roligt mysterium att ta reda på hur den fungerar, säger Kelsey Gil.

Hon konstaterar dock att människan är utrustad med ett liknande system. Våra luftrör sluter sig när vi sväljer mat så att vi inte riskerar att få mat i lungorna, ungefär på samma sätt som valarnas plugg.

Betyder det att människan också kan äta under vattenytan?

– Ja, det gör det faktiskt. Människan kan äta i vatten om vi håller för näsan, men det är inte direkt en bekväm sak att göra, säger Kelsey Gil.

Hon rekommenderar heller inte att kasta sig över maten i full attack, som blåvalen gör.