Fyll trädgården med fåglar

I Bevingade vänner berättar forskaren Susanne Åkesson vad du ska göra – och inte göra – om du vill ha gott om vilda fåglar i din närmiljö.

Bild: Miriam Preis

Fem frågor till Susanne Åkesson, professor i zoologisk ekologi vid Lunds universitet och författare till flera tidigare böcker om fåglar.

1 | Vad fick dig att skriva boken Bevingade vänner?

– Jag tycker att det är kul med populärveten­skap. Det här är min femte bok, och jag ville göra en mer personlig berättelse utifrån mina egna erfarenheter. Om vi anstränger oss kan vi göra livet lite lättare för fåglarna och få en rik trädgård på köpet. I dag när biodiversiteten minskar globalt är det lätt att känna sig handlingsförlamad, men här kan man faktiskt göra skillnad.

2 | Vid det här laget har du observerat 150 fågelarter i din trädgård. Hur har du gjort för att underlätta för fåglarna?

– När vi flyttade in i vårt hus utanför Lund för 20 år sedan var trädgården ganska kal. Det fanns en häck och några enstaka träd, men mångfalden var inte särskilt stor. Redan första året satte jag upp holkar till blåmes och talgoxe och såg häckande par. Med åren har jag planterat nya buskage som har gjort trädgården mer lummig. Vi har en grönsaksavdelning som vi kan odla i och det finns gott om vatten. Olika arter har olika krav, men det behöver inte vara så svårt.

3 | Varför tenderar människor att gilla fåglar?

– De har vacker sång och ser vackra ut. Att de kan flyga har nog också betydelse, det fascinerar många. Själv har jag jobbat väldigt mycket med tornseglare – det är en favoritfågel. I trädgården är koltrasten mycket uppskattad, den är så livlig och rörlig.

4 | Finns det något man ska undvika att göra i sin trädgård?

– Att stenlägga. Tyvärr har det blivit mode att göra det. I närheten av mitt hus har det byggts ett nytt bostadsområde där trädgårdarna är små och många har valt att täcka marken med stenar. Det är inte så bra för vare sig fåglar eller insekter. Jag hoppas att det kommer en mottrend.

5 | Du rekommenderar alla att skaffa sig en relation till vilda djur. Varför då?

– Man får en samhörighetskänsla som är bra för själen! Man vill inte skada eller skrämma det här djuret som man har lärt känna. Jag tror att vi behöver fördjupa vår förståelse för andra organismer, men ibland är det sorgligt också. I går när jag åt lunch i växthuset svischade det förbi en turkduva med en sparvhök efter. Lite senare såg jag höken sitta och käka på duvan. Hanen i paret ropade efter sin hona hela dagen. Man blir mer medveten om liv och död. Det har många kommit ifrån när vi har flyttat in till städerna. Förr var de här sambanden mer självklara.

– Just fåglar är extra spännande eftersom de går att komma så nära. Länge hade jag med mig en koltrasthona varje gång jag grävde i trädgårdslandet. Hon åt alla maskarna och blev mycket tam. Det var oväntat och kul. Med den här boken vill jag inspirera fler att göra något liknande. Det går att få till det! 150 arter, varav 21 som häckat, är ganska många i en normal villaträdgård.

Bevingade vänner: Hur jag fyllde min trädgård med fåglar