5 fakta om svamp

Bild: Getty images

Svamp kan vara så mycket mer än kantarellerna i svampkorgen. F&F listar fem andra sammanhang där det också går att hitta svamp.

Svamp som medicin

Den brittiske bakteriologen Alexander Fleming glömde en petriskål med bakterier på sitt skrivbord år 1928. Flera veckor senare kryllade det av mögelsvamp i skålen och han noterade att bakterierna närmast svampen hade dött. Han hade upptäckt penicillinet av en slump. Svamp kan nämligen producera antibiotika som en försvarsmekanism mot andra organismer. Det har kallats för en av världens i särklass viktigaste upptäckter.

Alexander Fleming upptäckte penicillinet av en slump.
Bild: Wikimedia commons

Underjordens okrönta kungar

Det vi i dagligt tal kallar för svamp är egentligen bara själva fruktkroppen. 99 procent av all svamp gömmer sig i stället under markytan där den växer året om. Svamparna bryter ner organiskt material och gör det möjligt för näringsämnen och kol att cirkulera i naturen. En enda matsked jord kan innehålla en mil svamptrådar. I dag vet vi också att svamptrådarna bildar mykorrhiza tillsammans med växternas rötter. Svampen är därmed en riktig mästare på samarbete.

Olaglig svamp

Redan på Carl von Linnés tid var det känt att det fanns växter och svampar med narkotisk effekt. Nu undersöker forskare om magiska svampar kan hjälpa mot depression. Under de senaste åren har studier uppvisat lovande resultat med substansen psilocybin, som finns naturligt i vissa svamparter. Enligt preliminära resultat från Karolinska institutet kan en enda dos, intagen under kontrollerade former, ge en flera veckor lång effekt mot depression. Forskare avråder dock från att prova på egen hand. Magiska svampar är narkotikaklassade och olagliga i Sverige, och de kan orsaka kraftfulla reaktioner.

Vid Karolinska institutet forskas om hur psilocybin, den aktiva substansen i så kallade magiska svampar, kan användas i behandling mot depression.
Bild: Getty images

Svampsjukdomar

Människan är relativt förskonad mot svampinfektioner. Det hänger troligtvis ihop med att de flesta svampar inte trivs med vår kroppstemperatur, men med klimatförändringarna väntas svampsjukdomar bli ett växande problem. Svamp och människa är nära släkt och delar samma cellstruktur. Det är relativt svårt att hitta botemedel eftersom det mesta som skadar svamp också ger sig på oss människor. I dagsläget finns det tre olika typer av läkemedel mot svamp. Svampen Candida auris är resistent mot alla tre. Den sprids framför allt i sjukhusmiljö, men i Sverige är spridningen än så länge begränsad.

Mörka svampar

Många svampar saknar traditionell fruktkropp med hatt och fot, och de går i dagsläget inte att odla i labb. Det gör att de inte får tilldelas vetenskapliga namn. De kallas för mörka svampar och i forskarnas tårtdiagram klassas de oftast bara som ”övrigt”. Än så länge är det inte klarlagt vilka ekologiska roller de mörka svamparna har.