Fem vägar till välstånd för alla på vår planet

Bild: Magnus Bergström

Räknat i vikt är 96 procent av alla däggdjur på planeten antingen människor (36 procent) eller boskap (60 procent). Bara 4 procent är vilda däggdjur. Det är ett av många exempel på att jorden befinner sig mitt i ett planetärt nödläge, som vi själva ställt till med.

Vi har hört det förut. Förutom den vikande biologiska mångfalden slåss vi också mot problem som klimatförändringar och fattigdom. Men de sex forskarna bakom boken En jord för alla vill inte fastna där. I stället presenterar de tidigt fem kursändringar som de menar skulle möjliggöra välstånd för alla på planeten – inom en generation. Författarna föreslår åtgärder för att utrota fattigdomen, bli kvitt ojämlikheten mellan länder och grupper, stärka den kvinnliga delaktigheten, se till så att livsmedelsproduktionen inte skadar ekosystemen och ställa om från fossilberoende till ren energi.

Det är förstås allt annat än enkelt. Författarna presenterar massor av konkreta idéer, däribland ett helt nytt ekonomiskt system. Ibland känns det ganska hopplöst. Ändå är boken visionär och optimistisk på ett sätt som ofta saknas i den allmänna debatten. De skriver också att de hoppas att boken väcker diskussioner, och att de är öppna för bättre förslag.

En jord för alla: Ett manifest för jordens överlevnad

Johan Rockström, Owen Gaffney, Jørgen Randers med flera.
Natur & Kultur