Din katt jagar fler än du tror

Kattens nattliga jakt kan orsaka stor skada i naturen. På menyn står fler än 2000 arter – och några av dem är kritiskt hotade.

I en ny studie utmålas katten som en effektiv och hänsynslös jägare.

Din katt må vara en gullig kompis som spinner i soffan om kvällarna. Men på nätterna sprider det smygande rovdjuret skräck bland såväl fåglar som sorkar och möss.

De senaste drygt hundra åren har forskare dokumenterat hur katter har satt i sig hela 2 083 djurarter runt om i världen, inklusive fåglar, däggdjur, reptiler, insekter och groddjur. Minst 347 av dessa räknas i dag som kritiskt hotade arter, och 11 arter tros numera vara utrotade i naturen.

Det framgår av en ny studie där forskare för första gången har kartlagt kattens diet på global skala. Studien är publicerad i tidskriften Nature Communications.

– Vår studie tyder på att katter äter allt de kan komma över i de miljöer de lever i, säger Christopher A. Lepczyk, forskare vid Auburn University i USA.

Inte förvånande

Biologen Bo Söderström har skrivit boken Hur tänker din katt? och arbetar som redaktör vid Kungl. Vetenskapsakademien. Han är inte särskilt förvånad över resultaten. Att katter är opportunister och tar det som finns tillgängligt är redan välkänt. I takt med att katten etablerar sig i allt fler områden kommer antalet födoarter också att öka.

– I Sverige pratar vi om ”naiv fauna”. När förorter breder ut sig i skogsområden som aldrig tidigare haft katt får det extra stora konsekvenser. De här arterna är inte vana vid katten, säger Bo Söderström.

Fåglar och däggdjur på menyn

I studien konstaterar författarna att katterna framför allt äter fåglar, i alla fall sett till antalet arter. På listan finns 981 fåglar och 431 däggdjur. Men så är antalet fågelarter också det dubbla mot däggdjur.

När det gäller antalet individer pekar åtminstone studier i Europa på att den absoluta merparten av födan utgörs av däggdjur och bara omkring 25 procent av fåglar, menar Bo Söderström.

Christopher A. Lepczyk konstaterar att det är en fråga för fortsatt forskning.

– Vi tittade inte på antalet individer i den här studien. Även om det är ett mycket intressant område så låg det utanför vår analys. Bara en del av de publicerade studierna som vi tittade på inkluderade dessa siffror, säger Christopher A. Lepczyk.

Bjällror gör katten mindre farlig

Det finns flera sätt att hindra katten från att orsaka skada i naturen. Ett är att hålla katten inomhus, eller i koppel utomhus under de mest känsliga tiderna – främst på försommaren när många fåglar har ungar. Ett annat sätt är att utrusta katten med två bjällror.

– En ensam bjällra kan räcka, men vissa katter har lärt sig att smyga med bara en bjällra. Om det är två kan katten inte undvika att låta i själva jaktögonblicket och då hinner till exempel en fågel flyga iväg, säger Bo Söderström.

Katten finns numera på alla kontinenter, utom Antarktis. I studien skriver författarna att katter har drivit många arter till utrotning. Det tycker Bo Söderström är lite överdrivet.

– Katter har definitivt stor lokal påverkan, men att en art helt dött ut på grund av katter har bara skett på några oceaniska öar, så vitt jag vet, säger Bo Söderström.

Här kan du läsa en tidigare artikel: Kattens katastrofala jakt.