Buller från fartyg och fritidsbåtar stör fiskarna
Visste du att undervattensbuller från fritidsbåtar kan störa både torsk och hummer? Att skaffa en elmotor löser inte nödvändigtvis problemet, varnar forskare.
De kommersiella fartygens framfart pekas ut som en viktig källa till höga ljudnivåer i havet. I ett internationellt forskningsprojekt undersöker forskare också fritidsbåtarnas roll.
I dag finns cirka en miljon fritidsbåtar i Sverige och det är en av de högsta siffrorna i världen, sett till befolkningsmängd.
– Fritidsbåtar kör ofta i kustnära, grunda områden där vi också har mycket biodiversitet. Många djur reproducerar sig i de här områdena, men den mesta bullerforskningen har gjorts på öppet hav så vi vet för lite om hur buller påverkar de här djuren, säger Anna-Sara Krång som är marinekolog och forskare på IVL Svenska miljöinstitutet.
Undervattensbuller stressar och förvirrar
Att däggdjur drabbas negativt av bullriga undervattensmiljöer är välkänt. Det gäller till exempel valar och delfiner som kommunicerar med hjälp av ljudsignaler. Sedan tidigare vet vi också att torskar måste simma närmare varandra i bullriga miljöer för att kunna kommunicera. Andra fiskar får problem att uppvakta en partner eller ta hand om sina ungar.
Hur ryggradslösa djur påverkas av fartygsbuller är mer okänt. Hit räknas exempelvis maneter och sjöstjärnor. Hittills har forskare till exempel noterat att humrar verkar ge ifrån sig starkare vibrerande läten i högljudda havsmiljöer.
– Många fler arter än vi tror uppfattar ljud och kan bli stressade av buller. Vi ska försöka ta fram en modell för hur känsliga olika arter i Nordsjön är, säger Anna-Sara Krång.
Komplicerad ljudmiljö
Under sommaren har forskarna placerat ut mätinstrument i Kosterhavets nationalpark för att utvärdera bullernivåerna i både lugna och mer vältrafikerade havsområden. De har också studerat hur långt ljud från fritidsbåtar färdas i olika miljöer. Informationen ska senare sammanställas till en så kallad bullerkarta.
– Det finns massor av bullerkartor för fartyg på öppet hav, men det här är så vitt vi vet den första som tas fram för fritidsbåtar, säger forskaren Torbjörn Johansson som leder gruppen vid IVL som jobbar med undervattensbuller.
Den kustnära miljön beskrivs samtidigt som komplicerad med många små öar och flertalet grunda vikar. Det gör det svårare att beräkna hur ljuden färdas.
Inte tystare med elmotorer
Det enklaste sättet att minska bullret från sin fritidsbåt är att köra sakta, men tvärtemot vad många tror är det inte motorn som är avgörande för hur mycket buller som uppstår. I stället är det propellern.
– Därför tror vi inte att det kommer att bli tyst i vattnet bara för att fler skaffar eldrivna fritidsbåtar. I alla fall inte om man använder samma propeller. Många tror det, eftersom det blir så tyst ovanför ytan, säger Torbjörn Johansson.
Carl Andersson, akustiker vid IVL, jämför det med elbilar:
– När en elbil kör långsamt är den jättetyst. Det tror jag eldrivna båtar också kommer att vara, men så fort fordonen kommer upp i hastighet är det inte motorerna som låter mest. I bilens fall är det däcket och vindbruset runt chassit, och i båtens fall är det propellern, säger Carl Andersson.
Båtarna blir fler och större
Mängden fritidsbåtar har ökat de senaste åren. Båtarna tenderar samtidigt att bli allt större. Det är också något som kommer att vägas in i bullermodellerna. På sikt hoppas forskarna på att underlaget kan hjälpa myndigheter att rekommendera effektiva åtgärder i särskilt känsliga områden, till exempel att införa hastighetsbegränsningar.
I dagsläget finns miljökvalitetsnormer som reglerar bullernivåer vid undervattensexplosioner eller pålning av hamnanläggningar. För buller från båtar och fartyg saknas motsvarande regelverk. Däremot har EU tagit fram ett direktiv för fartygsbuller, som säger att maximalt 20 procent av en havsbassäng får ha dålig miljöstatus.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer