Första laddbara batteriet i cement
Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg har utvecklat ett laddbart batteri baserat på cement. I framtiden skulle det kunna användas för att lagra energi i byggnader.
![](https://fof.se/app/uploads/2021/10/webb-kvadrat-cementbaserat-batter-760x465.jpg)
Bild: Chalmers tekniska högskola
Batteriets positiva sida – anoden – består av en kolfiberväv som fått en beläggning av järn. Den negativa sidan – katoden – har på motsvarande sätt en kolfiberväv belagd med nickel. Däremellan finns en alkalisk elektrolyt.
![](https://fof-se.eu-central-1.linodeobjects.com/app/uploads/imports/files/webb-tang-jo.jpg)
Bild: Chalmers tekniska högskola
I labbet har forskarna testat att ladda upp och ladda ur ett litet batteri på 9×9 centimeter.
I genomsnitt kunde batteriet lagra motsvarande 0,8 wattimmar per liter, en bråkdel av de omkring 300 wattimmar per liter som litiumjonbatterier i elbilar klarar att lagra.
Många batterier i en byggnad
– En byggnad har å andra sidan mycket stor volym så det får plats många batterier, säger Luping Tang, professor i byggnadsmaterial vid Chalmers som genomfört studien, publicerad i tidskriften Buildings, tillsammans med forskaren Emma Zhang.
Det cementbaserade batteriet befinner sig fortfarande på ett tidigt stadium. Tekniken behöver utvecklas och skalas upp.
Tanken är att batteriet i framtiden ska kunna bakas in i byggelement i betong. Elektrolyten ska då ligga i porerna i betongen mellan anod och katod. En utmaning är att byggnader har mycket lång livslängd. Batterierna måste därför kunna hålla lika länge eller kunna bytas ut med tiden.