Första laddbara batteriet i cement  

Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg har utvecklat ett laddbart batteri baserat på cement. I framtiden skulle det kunna användas för att lagra energi i byggnader.

Publicerad
Cementbatteriet består av kolfiberväv som belagts med järn respektive nickel.  
Bild: Chalmers tekniska högskola

Batteriets positiva sida – anoden – består av en kolfiberväv som fått en beläggning av järn. Den negativa sidan – katoden – har på motsvarande sätt en kolfiberväv belagd med nickel. Däremellan finns en alkalisk elektrolyt.

Luping Tang
Bild: Chalmers tekniska högskola

I labbet har forskarna testat att ladda upp och ladda ur ett litet batteri på 9×9 centimeter.

I genomsnitt kunde batteriet lagra motsvarande 0,8 wattimmar per liter, en bråkdel av de omkring 300 wattimmar per liter som litiumjonbatterier i elbilar klarar att lagra.

Många batterier i en byggnad

– En byggnad har å andra sidan mycket stor volym så det får plats många batterier, säger Luping Tang, professor i byggnadsmaterial vid Chalmers som genomfört studien, publicerad i tidskriften Buildings, tillsammans med forskaren Emma Zhang.

Det cementbaserade batteriet befinner sig fortfarande på ett tidigt stadium. Tekniken behöver utvecklas och skalas upp.

Välkommen till

Hjärndagen

Välkommen till en spännande heldag med föreläsningar om den senaste hjärnforskningen. Fredag 11 november kl 9–16. Oscarsteatern, Stockholm.

Läs mer och boka!

Tanken är att batteriet i framtiden ska kunna bakas in i byggelement i betong. Elektrolyten ska då ligga i porerna i betongen mellan anod och katod. En utmaning är att byggnader har mycket lång livslängd. Batterierna måste därför kunna hålla lika länge eller kunna bytas ut med tiden.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor