Första laddbara batteriet i cement

Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg har utvecklat ett laddbart batteri baserat på cement. I framtiden skulle det kunna användas för att lagra energi i byggnader.

Cementbatteriet består av kolfiberväv som belagts med järn respektive nickel.
Bild: Chalmers tekniska högskola

Batteriets positiva sida – anoden – består av en kolfiberväv som fått en beläggning av järn. Den negativa sidan – katoden – har på motsvarande sätt en kolfiberväv belagd med nickel. Däremellan finns en alkalisk elektrolyt.

Luping Tang
Bild: Chalmers tekniska högskola

I labbet har forskarna testat att ladda upp och ladda ur ett litet batteri på 9×9 centimeter.

I genomsnitt kunde batteriet lagra motsvarande 0,8 wattimmar per liter, en bråkdel av de omkring 300 wattimmar per liter som litiumjonbatterier i elbilar klarar att lagra.

Många batterier i en byggnad

– En byggnad har å andra sidan mycket stor volym så det får plats många batterier, säger Luping Tang, professor i byggnadsmaterial vid Chalmers som genomfört studien, publicerad i tidskriften Buildings, tillsammans med forskaren Emma Zhang.

Det cementbaserade batteriet befinner sig fortfarande på ett tidigt stadium. Tekniken behöver utvecklas och skalas upp.

Tanken är att batteriet i framtiden ska kunna bakas in i byggelement i betong. Elektrolyten ska då ligga i porerna i betongen mellan anod och katod. En utmaning är att byggnader har mycket lång livslängd. Batterierna måste därför kunna hålla lika länge eller kunna bytas ut med tiden.