Saturnus har nu över 100 kända månar

En kraftfull kollision för några hundra miljoner år sedan kan ha skapat många av de små månarna.

Saturnus med sina ringar, avbildad i naturliga färger av rymdsonden Cassini.
Bild: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Organisationen Minor planet center bekräftar pö om pö nya observationer av små månar kring Saturnus. Nu är det totala antalet kända månar kring den ringförsedda planeten uppe i över 100, vilket är fler än vad som hittills har hittats kring någon annan planet.

– Det kommer fler och fler med tiden, så det är inte så att man har hittat alla nu, säger Mikael Granvik som är biträdande professor i rymdteknik vid Luleå tekniska universitet samt i planetär astrofysik vid Helsingfors universitet.

De nybekräftade månarna dök upp i en studie av tre kanadensiska forskare för ett par år sedan. De studerade omgivningen precis intill Saturnus och hittade ungefär 120 nya månkandidater med storlekar ner till knappt tre kilometers diameter. Många av dem rör sig i udda banor och varken i samma riktning eller på samma plan som planetens stora månar. Forskarna drog slutsatsen att många av dem är fragment från en kollision som inträffat bland Saturnus månar relativt nyligen i solsystemets existens – för bara några hundra miljoner år sedan.

Månar hittas och kategoriseras

Innan små himlakroppar i solsystemet räknas som officiellt upptäckta behöver de bekräftas. Det görs av Minor planet center, som kategoriserar observationerna av små himlakroppar som asteroider, kometer eller naturliga satelliter – det vill säga månar.

– Minor planet center kopplar ihop olika tidigare observationer. De beräknar på nytt banan och verifierar att det är en satellit till en planet, säger Mikael Granvik.

Ibland behövs kompletterande observationer för att kunna bekräfta nyupptäckta månar, och då kan det dröja länge innan de blir officiellt erkända. Ingen vet exakt hur många månar det finns totalt ute vid de stora planeterna Jupiter, Saturnus, Uranus och Neptunus, och fler kommer garanterat att hittas med tiden.