Vulkanutbrott stoppar klimatmätningar

Ett klimatobservatorium på Hawaii är strömlöst sedan två veckor på grund av vulkanen Mauna Loas utbrott. Viktiga mätningar av koldioxid i atmosfären ligger nere.

Observatoriet vid vulkanen Mauna Loa.

Forskningsstationen vid vulkanen Mauna Loa står för den längsta nära nog kontinuerliga koldioxidmätningen. Vulkanutbrottet har satt tillfälligt stopp för mätningarna.
Bild: Ivtorov, Wikimedia Commons

På 1950-talet började forskaren Charles Keeling mäta atmosfärens koldioxidhalt. 1958 inrättade han ett observatorium på en sluttning av vulkanen Mauna Loa på Hawaii. Sedan dess har denna forskningsstation gjort den längsta nära nog kontinuerliga mätserien av koldioxid i luften, som efter upphovsmannen kallas för Keelingkurvan.

– Den här kurvan har verkligen varit det fingeravtryck som legat till grund för att förstå ökningen av koldioxid och hur det påverkar jordens klimat, säger Caroline Leck, professor i kemisk meteorologi vid Stockholms universitet.

Världens största vulkan

Mauna Loa är världens största aktiva vulkan ovanför havsytan. På vulkanen saknas växtlighet som kan påverka luften, vilket gör det till en bra plats att göra mätningar som är representativa för atmosfären i stort. Mätningarna anpassas efter vindriktningen för att inte påverkas av eventuella koldioxidutsläpp från själva vulkanen.

Keelingkurvan visar koldioxidhalten i atmosfären, mätt i miljondelar (ppm). Halten varierar med årstiden, eftersom växtligheten på land binder mer koldioxid när det är sommar på norra halvklotet. Dessutom finns en tydlig uppåtgående trend på grund av förbränning av olja och kol.
Bild: Scripps CO2 Program

Sedan 1985 har Mauna Loa legat tyst och vilande, men den 28 november började ett nytt utbrott. Lava rann mot observatoriet, och skar av en väg samt förstörde elledningar. När observatoriet blev utan ström kunde mätningarna inte längre utföras.

– Ett avbrott på en månad kommer knappt att synas i mätserien över tid framöver, säger Caroline Leck.

Liknande avbrott har skett tidigare, bland annat under ett utbrott 1984. Det nuvarande avbrottet är än så länge inte ett stort problem för forskare som håller koll på atmosfärens tillstånd men forskarna på observatoriet vill dock återuppta mätningarna innan Keelingkurvan får ett signifikant glapp.

De överväger att flytta på delar av mätutrustningen, men det är svårt på grund av den avskurna vägen. Vulkanutbrottet har avtagit under den senaste helgen, men ingen vet hur länge det kommer att pågå. I värsta fall kan det ta månader.