Utbildning och teknologi
En ny studie av Harvard-professorerna Claudia Goldin och Larry Katz argumenterar för att de långsiktiga förändringarna av inkomstskillnaderna i USA drivs av förhållandet mellan teknologisk utveckling och utbildningsnivå.I tider av snabb teknologisk utveckling hinner helt enkelt inte utbildningssystemet med. Detta gör att lönespridningen ökar i samhället på alla nivåer eftersom det saknas tillräckligt med kompetens och därmed kan de som har den ”rätta” utbildningen begära högre löner och få det. 1990-talets IT-boom är ett exempel på en sådan period. När väl gymnasier och universitet hinner ikapp – såsom var fallet under tiden efter andra världskriget – då faller inkomstklyftorna. Detta är kanske bland de bättre argumenten för att kontinuerligt satsa på att förbättra utbildningskvaliteten i svenska skolor på alla nivåer, oavsett om vi i dagsläget ligger först eller sist i internationella jämförelser.
Kunskap baserad på vetenskap
Prenumerera på Forskning & Framsteg!
Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer