Annons

Hjärtforskarens tips för ett hälsosamt hjärta

”En liten förändring är bättre än ingen” Katarina Steding-Ehrenborg forskar på vad som händer med hjärtat när vi tränar.

Bild: 
Åsa Hansdotter

Aktivitet När du cyklar eller går, ansträng dig så att du blir lätt andfådd. 10 minuter i sträck räcker för att ge positiva effekter på hjärtat. 150 minuter totalt i veckan minskar risken för hjärt/kärlsjukdom.

Stillastittande Njut av att vila men undvik att sitta stilla för långa stunder. Vår kropp behöver de antiinflammatoriska ämnen som bildas när musklerna arbetar. Om du tittar på tv, res dig i reklampausen.

Mat Ät en kost som är naturligt rik på antioxidanter, till exempel nötter, bär och frukt, men undvik att ta för mycket vitamin- eller kosttillskott. Det kan i värsta fall vara skadligt.

Omega-3 Lägg dina pengar på att köpa god fisk i stället för kapslar med fiskolja. Linfröolja och raps är vegetariska alternativ.

Salt Undvik att salta extra på maten.

Alkohol Alkohol i måttliga mängder är bra ur vissa hjärt/kärlperspektiv men inte alla.

Koffein Drick gärna kaffe för att pigga upp dig, men undvik kaffe i samband med alkohol. Det kan leda till att du dricker för mycket alkohol, vilket ökar risken för hjärtinfarkt.

Munhälsa Borsta tänderna, använd tandtråd och besök tandläkaren regelbundet. Tandlossning kan leda till att det kommer ut bakterier i blodet som i sin tur ökar risken för hjärt/kärlsjukdom.

Träning vid förkylning Det är okej vid lätt snuva men inte om du har någon typ av symptom från nacken och halsen och nedåt.