Amazonas och Galápagos med F&F

Fascinerande djur- och växtliv mötte deltagarna.

Publicerad:

2004-04-01

Den spännande kunskapsresan började med en stadsrundtur i Ecuadors huvudstad Quito tillsammans med vår reseledare Anders Elmfors. Staden ligger i Anderna på nära 3 000 meters höjd. Därefter tillbringade vi fyra dagar i Amazonas regnskog med vandringar och kanotutflykter både dag- och kvällstid. Vi var i ett mycket artrikt område och såg mängder av olika insekter, fåglar, däggdjur och ormar.

Sedan var det dags för Galápagosarkipelagens växt- och djurvärld. Här besökte vi med vårt chartrade kryssningsfartyg några av de intressantaste öarna. Programmet var intensivt med en förmiddagstur och en eftermiddagstur varje dag. Vår lokale guide Hansel berättade kunnigt och mycket om alla de växter, fåglar och andra djur som vi såg. Dessutom hann vi med att snorkla och simma i 20-gradigt Stilla havs-vatten. Vi somnade allihopa gott på kvällarna.