Tsunami drabbade Skåne

En flodvåg svepte in över Sydsverige för 145 miljoner år sedan.

I Eriksdal mellan Tomelilla och Sjöbo har en 30 meter hög stapel av jord- och bergartslager tippat över på sidan. En 5 meter tjockt del av lagerföljden innehåller en underlig blandning av fossila organismer från land, hav och sötvatten.

– Mycket tyder på att det är spår efter en tsunami, säger fil.dr Vivi Vajda, geolog vid Lunds universitet.

I sedimenten har hon hittat fossila småfiskar, musslor och snäckor – tillsammans med växtpollen, växtdelar och svampsporer. Musslorna och snäckorna är betydligt mindre kantstötta än de skulle ha varit om vanliga stormar hade spolat upp dem på land. Tsunamin som drabbade Sydostasien på annandagen år 2004 lämnade liknande spår efter sig.

För 145 miljoner år sedan var dagens Eriksdal täckt av en sötvattenslagun. Klimatet var varmare än i dag, och Skandinavien bildade en kontinent tillsammans med delar av Baltikum.

Redan år 2000 rapporterade en grupp forskare i Frankrike att de hade hittat spår av en tsunami i ungefär lika gamla sediment längs den franska kusten. Vivi Vajda och hennes medarbetare drog samma slutsats oberoende av fransmännen.

I jakten på vad som kan ha orsakat tsunamin stötte lundaforskarna på norska rön om en meteorit som bildade en 40 kilometer stor krater i Barents hav för cirka 145 miljoner år sedan. Nu arbetar de vidare med att jämföra de skånska sedimenten med material från Bornholm och från den dåvarande engelska kusten.