Fjäril minns sin tid som larv

Inlärt beteende från larvstadiet kan leva kvar hos den flygfärdiga fjärilen.

En fjäril som lämnar sin puppa är för många sinnebilden av en ny start i livet. Men den vuxna fjärilen kan bära på mentalt bagage från larvstadiet. Det rapporterar en grupp biologer vid Georgetown University, USA, som har undersökt tobakssvärmare.

Arten finns i Nordamerika och livnär sig som larv på tobaksblad. Forskarna utsatte larverna för elektriska stötar i kombination med doften av etylacetat, ett lättflyktigt ämne som finns i medel för att ta bort nagellack. Larverna lärde sig snabbt att undvika ämnet. Över tre fjärdedelar svängde bort från doften när de var på väg genom en Y-formad testkammare.

En månad senare, efter att larverna förpuppats och blivit vuxna fjärilar, testades dessa i samma kammare. Andelen som undvek doften av etylacetat var fortfarande tre fjärdedelar. En jämförelse visade att larver och fjärilar som inte fått några el-stötar valde båda utgångarna lika ofta. Resultaten publiceras i tidskriften PLoS One.

- Det är en välgjord studie som visar att åtminstone delar av larvens nervsystem består, samtidigt som kroppen i övrigt förändras i grunden, säger Bert Gustafsson, fjärilsexpert på Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

Andra forskare har tidigare rapporterat liknande resultat från bananflugor.

Ny slags insekt upptäckt

För första gången sedan 1914 har en ny insektsordning hittats.

2003-12-01

Bokanmälan: Embryon och förfäder - en pånyttfödd vetenskap

Att utveckling, i betydelsen det befruktade äggets utveckling till larv och vuxet djur, har något att lära oss om den

2006-04-01

Fjärilar för alla

Krusbärsmätare, hallonfältmätare och smaragdgrön lundmätare.

2004-07-01

Fjäril lurar myror

Precis som göken lämnar alkonblåvingen ansvaret för sin avkomma åt andra.

2008-04-01

Vårens första fjäril

Citronfjärilen är en av de vanligaste och mest långlivade.

2008-06-01

Djur ser mörkret i färg

För människan är alla katter grå om natten. Men svensk forskning visar att vissa djur upplever natten i färg.

2007-12-01