Ljuset släcker törsten

En fiberkabel leder in laserljus som fjärrstyr aktiviteten hos utvalda nervceller i musens hjärna.
Bild: Inbal Goshen och Karl Deisseroth.

Ett område på hjärnans undersida som kallas hypotalamus bidrar till att reglera vätskebalansen i kroppen. Detta har varit känt sedan mitten av förra seklet. Nu har forskare i USA kopplat känslan av törst till en specifik typ av nervceller. Upptäckten visar hur en livsviktig drift bottnar i klart avgränsade nervkretsar.

Forskarna använde en metod som kallas optogenetik. Den gör det möjligt att styra aktiviteten hos utvalda nervceller i realtid med laserljus via en fiberkabel in i hjärnan. När forskarna dämpade aktiviteten i en viss typ av celler hos en törstig mus slutade den att dricka. När de i stället ökade aktiviteten skyndade musen till närmaste vattenskål, även om den nyss hade druckit.

Möss som fick chansen valde att trycka på en pedal för att stänga av den laserstyrda aktiveringen av sina ”törst-celler”. Det betyder att mössen ogillar känslan av törst, enligt en av forskarna bakom studien, psykiatrikern Karl Deisseroth:

– Beteendet vittnar om att djuret aktivt undviker tillståndet, oberoende av hur mycket det har druckit.

Resultaten är publicerade i Science.