Antik ryttare

Antikens stäppryttare enligt en samtida avbildning.

Bild:
Istockphoto

Samarbete på stäppen

I slutet av folkvandringstiden utvecklades någon form av blandkultur mellan boskapsskötare och bönder.

2017-04-05

Under folkvandringstiden präglades Centraleuropas slättland (i dagens Ungern) av hunnernas intåg österifrån. Hunnerna var boskapsskötande nomader från Centralasien, och den befolkning de mötte i Centraleuropa var huvudsakligen bönder.

Nu har arkeologer från Cambridge University undersökt fem gravplatser från området där hunnerna trängde fram på 400-talet, för att se i vilken grad det skedde någon integration mellan de två grupperna. Detta har skett genom isotopanalys av ben och tänder som visat vilken diet de haft.

Det visade sig att kosthållningen varierat både inom grupperna i varje gravplats, och även under individernas livstid. Forskarnas slutsats är att människorna i området ibland levde på kött och ibland på spannmål. ”Nomadiska boskapsskötare kan ha övergått till mindre hjordar i kombination med jordbruk, samtidigt som den lokala bondebefolkningen kan ha integrerats i boskapsskötseln. Dessa förändringar kan ha skett över en enskilds persons livstid,” skriver forskarna i Plos One.

Även om tiden präglades av våld och politisk instabilitet, så finns alltså exempel på att befolkningen även kan ha samarbetat och dragit fördel av de olika typer av livsstilar och ekonomier som möttes.

Analysen bygger på ett hundratal skelett, varav många med deformerade skallar.