Nya rön visar att storstäder kan vara en gynnsam miljö för träd.

Bild:
istock

Storstadsträd växer så det knakar

Storstäderna skapar ett speciellt klimat som gynnar träden – därför växer de snabbare i staden än på landsbygden.

2017-11-14

Stadsmiljön har många mörka ytor som absorberar stora mängder solvärme. Dessutom genererar byggnader, trafik och människor spillvärme. Det är några av orsakerna till att genomsnittstemperaturerna i städer kan vara avsevärt högre än på landsbygden. Ett internationellt forskarlag har nu visat att det varma stadsklimatet gynnar trädens tillväxt.

Forskarna har mätt stammarnas omkrets och årsringarnas bredd hos olika trädarter i tio storstäder, bland annat Berlin, Huston, Brisbane och Kapstaden. Forskarna valde ut en art som var vanlig i en viss stad och började med att mäta träd i centrum. Sedan mätte de träd av samma art allt längre bort från centrum, tills de tills de nådde landsbygden runt staden.

Det visade sig att i genomsnitt har ett 50-årigt träd i innerstaden en stam som är 25 procent tjockare än ett lika gammalt träd av samma art, som växer på landsbygden i stadens närhet.

Den snabbare tillväxten beror på att värmen i städerna ökar fotosyntesen samt förlänger tillväxtsäsongen.

Analyserna av årsringarna visar också att tillväxthastigheten hos träd både i städer och på landsbygd har ökat successivt sedan 1960-talet. Det är en effekt av den ökande växthuseffekten, menar forskarna som har publicerat resultaten i Scientific reports.