Jodå

Författare:

2006-09-04
SMART-1 kraschade som den skulle skulle i går. Nyheten fick bra genomslag, både i dagspress och i TV. Åtminstone något stort teleskop fick en skymt av smällen. Om det blir någon vetenskap av detta PR-jippo är kanske mer tveksamt. Det är talande att de två rymdnyheter som uppmärksammats mest de senaste veckorna, Smart-1 kraschen och Plutos planetstatus, inte har särskilt mycket med vetenskap att göra. Borde vara lite pressande för astronomer och vetenskapsjournalister.

Frågan är om allmänheten inte lär sig lika mycket om vetenskapen av sådana här nyheter. Det hela diskuterades friskt häromveckan på Cosmic Variancehttp://cosmicvariance.com/2006/08/24/capping-a-big-week-for-astronomy/då planetkontroversen var som hetast, samtidigt som observationer på Gevärskulehopen bekräftade att mörk materia finns på riktigt. Mörk materia är visserligen spännande, men den är än så länge mindre begriplig för den oinsatta än små runda stenklumpar i solsystemets utkanter.

Mörk materia är en hjälphypotes som döljer feltolkningen av spiralgalaxernas hastighetsfördelning där vinkelhastighet och banhastighet förväxlats.