Ljuskänsliga sedlar hindrar förfalskare

En ny färg som ändrar kulör i starkt ljus kan användas för att förhindra förfalskningar av sedlar och identitetshandlingar.

2003-12-01

En speciell typ av bakterier som finns i extremt salthaltiga miljöer kanförhindra förfalskningar av sedlar. De kallas halobakterier och tar energiur solljuset med hjälp av ett färgande protein. Detta protein har en tyskforskargrupp lyckats framställa på syntetisk väg.

När proteinet blandas i tryckfärg blir färgen ljuskänslig och skiftar vidstarkt ljus från violett till gult, för att därefter återgå till violett.

- Färgen kan användas på exempelvis sedlar så att de ändrar färg när någonförsöker kopiera dem i färgkopiatorer eller skannrar, säger professorNorbert Hampp vid Philipps-Universität i Marburg.

Färgskiftningen går att upprepa miljontals gånger, och dessutom tål färgenbåde värme och kyla samt till och med tvätt i tvättmaskin, enligt NorbertHampp.

Varken Finanspolisen, Riksbanken eller Statens kriminaltekniskalaboratorium, SKL, som undersöker förfalskade sedlar, har hört talas ommetoden när F&F frågar.

- Tidigare har man på kemisk väg försökt få sedelfärg att reagera på värmeoch ljus, men att använda proteiner är en ny idé, säger Mikael Johansson vidSKL.