Var femte svensk immun mot vinterkräksjukan

En speciell genvariant gör att calicivirus inte kan ta sig in i tarmens celler.

För att smittas av vinterkräksjukan behöver en person bara utsättas för mellan 1 och 100 partiklar av calicivirus. Som jämförelse kan nämnas att i 1 milliliter uppkastning kan det finnas uppåt en miljon viruspartiklar.

Somliga människor verkar ändå kunna formligen vada i virus utan att bli sjuka. På Läkarstämman rapporterade Lennart Svensson, professor i molekylär virologi, Linköpings universitet, att ungefär 20 procent av alla svenskar bär på en genvariant som skyddar mot smitta från calicivirus.

Genen kallas FUT2 och ger upphov till ett enzym. Enzymets uppgift är att sätta fast sockerarten fukos på ytan av de celler som bygger upp tarmens slemhinna. Men när FUT2 är inaktiv saknas sockret på cellytan och virus kan inte tränga in i cellerna.

Forskarna kom genvarianten på spåret när en amerikansk grupp rapporterade att personer med blodgrupp B blir smittade av vinterkräksjukan mer sällan än personer med blodgrupp 0.

- Vi visste att det inte kunde ha med blodet att göra eftersom viruset aldrig tar sig in i blodbanan. Därför undersökte vi vilka tarmrelaterade gener som ligger i närheten av blodgruppsmarkörerna på kromosom 19 och hittade då FUT2, säger Lennart Svensson.