Bättre tillgång på Tamiflu?

Hittills har stjärnanis behövts för att tillverka Tamiflu. Men inte längre.

Oron för att fågelviruset H5N1 ska börja sprida sig bland människor har lett till att myndigheterna i Sverige och många andra länder bygger upp lager av influensamedicinen Tamiflu.

Men tillgången är begränsad. Det beror bland annat på att extrakt från växten stjärnanis ingår i receptet som läkemedelsföretaget Roche använder för att tillverka det aktiva ämnet i medicinen. Tillverkningen lär sluka ungefär 90 procent av världens skördar av stjärnanis!

Men nu har två forskargrupper, en amerikansk och en japansk, hittat var sin metod att framställa medicinen av billiga baskemikalier i stället för av stjärnanis. Den amerikanska metoden är mest lovande, enligt Hans Adolfsson, docent i organisk kemi vid Stockholms universitet.

– Den bygger på beprövad teknik och ger högre utbyte än den japanska, säger han.

Den amerikanska processen innehåller färre steg från råvaror till färdig produkt än den japanska, och den undviker en explosiv mellanprodukt som kan vara svår att hantera. Processen är utvecklad av Nobelpristagaren Elias Corey och hans medarbetare vid Harvard University. Forskarna har inte tagit något patent på sin metod.

– Det var en positiv överraskning. Annars är patent vanliga i sådana här sammanhang, säger Hans Adolfsson.

De två nya kemiska metoderna är publicerade i den amerikanska kemitidskriften JACS.