Sjuka hus-sjukan på spåren?

I tidigare studier av hur fuktskador och mögel påverkar människor har miljöforskare provat effekten av ett mögelämne i taget.

När man nu för första gången har utsatt försökspersoner för mögelluft där ett flertal komponenter ingår påminde symtomen mer om dem som sjuka hus skapar, visar en avhandling vid Arbetslivsinstitutet.

- Friska försökspersoner kände snabbt att luften luktade instängt, och vissa blev även irriterade i huden, säger Anna-Sara Claeson, biologi- och kemilärare som nyligen doktorerat i miljökemi.

Det visade sig också att en fuktälskande bakterieart, Streptomyces albidoflavus, släpper ifrån sig aminer, som är ett slags små och mycket reaktiva kemiska föreningar.

- Vår hypotes är att dessa aminer reagerar med andra ämnen i inomhusluften och att de ämnen som då skapas påverkar människor mer än enbart mögel. Men detta återstår att prova, säger hon.