Skadat hjärta kan läka utan ärr

Hjärtmuskelcell i cirka 780 gångers förstoring.

Bild:
Thomas Deerinck, Ncmir / Science Photo Library

Skadat hjärta kan läka utan ärr

För första gången har forskare visat att däggdjur kan återbilda hjärtvävnad. Upptäckten kan leda till nya sätt att behandla infarkter.

2011-04-16

Djur som salamandrar och vissa fiskar kan återskapa delar av sitt hjärta efter en skada. Vi människor och andra däggdjur läker sämre. Hos oss leder en hjärtinfarkt i bästa fall till att ärrvävnad ersätter skadorna i hjärtmuskeln.

Men nu har forskare i USA för första gången visat att även däggdjur – nyfödda möss – kan återbilda bortskuren vävnad.

– Det borde betyda att även människans hjärta har en tidigare okänd förmåga att läka, säger Eric Olson, professor i molekylärbiologi vid University of Texas southwestern medical center i USA.

Forskarna skar bort en bit muskelvävnad längst ner på den vänstra kammaren hos möss som var en dag gamla. Under de följande tre veckorna återbildades hjärtmuskeln helt och hållet. Skadan lämnade inget ärr.

Den extrema läkningsförmågan försvinner redan under mössens första vecka i livet, rapporterar forskarna i tidskriften Science. De arbetar nu med att hitta gener, tillväxtfaktorer eller andra biologiska mekanismer som skulle kunna påverka hjärtat hos en vuxen mus så att det läker lika bra som hjärtat hos en nyfödd.