Silke kräver akrobatiska larver

Hur gör larver som till exempel silkesmasken när de spinner sin kokong?

/Ingemar Årebäck

Ett tamt nystan Silkesfjärilen kommer från Kina, där den domesticerades för cirka 5 000 år sedan.
Bild: iStock

Larverna hos flera olika fjärilsfamiljer spinner en kokong när de är färdiga att förpuppas. Utseendet varierar dock stort. Vissa spinner bara en lös historia med några få trådar, medan andra, framför allt silkesfjärilen, först spinner ett löst hölje och innanför det ett tätare lager. Det tar olika lång tid för olika arter att spinna sin kokong – allt från tre timmar till flera dagar – beroende på hur tät den ska vara.

Silkesfjärilens kokong består av en tråd som kan bli runt tusen meter lång. Larverna har två spinnkörtlar i underkäken. Silket är först ett tjockt sekret som stelnar i kontakt med luften och bildar en enda tråd. Larven börjar med att fästa sin bakände vid en kvist, stjälk eller annat underlag med några spinntrådar. Sedan böjer den sig och spinner ett lösare yttre hölje runt hela kroppen och sist över huvudet. Därefter fortsätter den med ytterligare lager tätare runt kroppen. Det är verkligen ett akrobatiskt trick att vrida sig runt och täcka hela kroppen.

/Karin Johnson, samlingsansvarig för Lepidoptera och Trichoptera, Biologiska museet, Lunds universitet