Musiklegenden förgyller vetenskapliga rapporter.

Bild:
Wikimedia

Mer Bob Dylan i forskningen

Under det senaste kvartsseklet har Bob Dylans sångtexter fått allt större genomslag inom medicinsk vetenskap.

2015-12-15

För drygt ett år sedan avslöjade Karolinska institutets personaltidning att en grupp forskare roar sig med att krydda sina vetenskapliga artiklar med hänvisningar till Bob Dylans texter. Bland många finurliga exempel finns en artikel om hur dna-tråden tvinnar sig kring ett slags nystan som kallas histoner. Titeln blev: Like a Rolling Histone.

Nu har tre av institutets anställda kartlagt fenomenet genom en omfattande litteratursökning. De hittade 213 otvetydiga Dylanreferenser, den äldsta från 1970. I början kom få referenser. År 1990 började en exponentiell ökning. Stenen var i rullning.

De mest populära låttitlarna är The Times They Are A-Changin’ (135 artiklar) och Blowin’ In The Wind (36 artiklar).

Kartläggningen publiceras i medicintidskriften BMJ – som har använt Blowin’ in the Wind som rubrik för en artikel om riskerna med hängflygning.