bioteknik

Svar: Mest avgörande för om ett ägg är lätt eller svårt att skala är dess ålder. Äggvitan i ett färskt ägg sitter vanligtvis mer ordentligt fast i skalhinnan, bland annat eftersom ett nylagt ägg har en lägre surhetsgrad. Det har normalt ett pH-värde på 7,6, men för att det ska gå lätt att få bort skalet måstet pH-värdet höjas till 8,7. Det tar normalt två dagar innan ägget har ett skal-lämpligt pH-värde. Efter några dagar krymper dessutom äggvitan ihop en aning, och det gör att luftlagret mellan skalet och skalhinnan blir större. De allra bästa äggen, ur skalsynpunkt, är de som är mellan sju...
I tv-serien True Blood kan syntetiskt människoblod köpas på flaska. Det har blivit ett baslivsmedel för vampyrer, som lever sida vid sida med vanligt folk i en framtida fantasivärld.
Tyska forskare har ympat tobaksblad till andra tobaksplantor och upptäckt att celler från de två plantorna kan byta gener med varandra.
Kolmolekyler i form av små fotbollar – så kallade C60-molekyler – skyddar vattenfilter från att täppas igen av mikroorganismer. Det kan betyda lägre kostnader och högre kapacitet i reningsverk.
För första gången har proteiner modifierats för att bli elektriskt ledande.
För att kunna konkurrera internationellt blir det allt viktigare för en ekonomisk region att vara baserad på kunskap - till skillnad från exempelvis billig arbetskraft eller god tillgång på lokala