Kosmos

Att hälla te ur en tekanna går bra, men när kannan vinklas upp igen rinner ofta en rännil ner längs utsidan av pipen och droppar ner där teet inte ska vara. Nu har några forskare lyckats göra en fullständig teoretisk modell för fenomenet.
På morgonen den 24 november, svensk tid, sickades rymdfarkosten DART ut i rymden. Den ska göra det första praktiska testet för att rikta om en asteroid – en teknik som kan användas för att skydda jorden mot hotande asteroidnedslag.
Det kan finnas mer än fem gånger mer okänd, mörk materia i universum än det finns vanlig materia som består av atomer. I decennier har forskare sökt efter denna mörka materia utan att hitta den. Nu breddar de sökandet.
När oljor med olika elektriska egenskaper stängs in mellan två skivor och utsätts för ett elektriskt fält bildas mönstren. Fenomenet kommer sig av att gränsytorna mellan oljorna samlar på sig elektrisk laddning. Försöket gjordes av en materialforskningsgrupp vid Aalto-universitetet i Finland. Källa: Science advances Prenumerera på Forskning & Framsteg! Tidskriften med faktakollade och ögonöppnande reportage och vetenskapsnyheter utkommer med 10 nummer per år. Prenumerera