människan

Forskare har hittat små molekyler med antibakteriell effekt – som också biter på resistenta bakterier. Förhoppningen är att så småningom kunna utveckla nya och effektiva antibiotika.
”En medfödd njursjukdom gör att en man född på 1960-talet behöver dialys ett par, tre gånger i veckan. Remissen till oss på yrkes- och miljö­dermatologiska avdelningen vid Skånes universitetssjukhus kom från en läkare på njuravdelningen i Lund. Jag kontaktade dem för eventuell uppdaterad information och redan här krävdes detektivarbete, eftersom mannen hade flyttats till njuravdelningen i Malmö. Läkaren i Lund kontaktade oss för att man vid tre tillfällen hade varit tvungen att avbryta mannens dialys, då man vid den centrala dialyskatetern sett kraftig rodnad i huden. Det hade tolkats som...
Borrelia sprids med fästingar och de sjukdomsalstrande bakterierna överförs när fästingen tar sig ett långt blodmål på värddjuret. Nu har forskare hittat ett sätt att försvårar för fästingarna att få måltidsro – åtminstone på marsvin.
Patienter med allvarlig urinvägsinfektion som behandlades med ett sällan använt antibiotikum fick mindre påverkan på sina tarmbakterier. Det vittnar om lägre risk för antibiotikaresistens.
Jordens medeltemperatur har stigit på senare år, och så även produktionen av odlad mat. I Sverige har även den totala skogsmassan ökat. Likaså har i vart fall jag lärt mig att varma perioder i historien sammanfallit med hög växtlighet. Varför tror forskarna nu att varmare klimat kommer ge minskad växtlighet och minskad produktion av odlad mat?
Allt fler extremt tidigt födda överlever. De flesta slipper svåra hjärn­skador, men två av tre behöver ändå extra stöd i skolan. Att förebygga kognitiva funktionsnedsättningar är därför nästa steg för vården.