rymdfysik

Kometen som Rosetta kretsar runt har verkligen inte mycket till tyngdkraft – på ytan någon hundratusendel av jordens. Men det räcker faktiskt för att man ska kunna ligga i en sluten bana runt den, fast hastigheten blir som långsam promenadtakt. Rosettas bilder visar att kärnan till kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko är mycket oregelbunden, vilket innebär att även gravitationsfältet är ojämnt. Därför krävs hela tiden små korrektionsmanövrer för att ligga kvar i banan. Dessutom släpper kärnan ifrån sig gas och stoft – det är sådana moln vi ser som kometer på himlen. Den svaga tyngdkraften kan...
Här testas den solskärm som ska skydda rymdteleskopet Hubbles efterföljare – James Webb Telescope. Skärmen är lång som en tennisplan och består av fem lager extremt lätt material, som ska vecklas ut när teleskopet om fyra år har hamnat i sin bana runt jorden. Solskyddet minskar värmen från solen en miljon gånger, vilket krävs för att hålla teleskopets instrument kalla.
Den brittiske 1500-talspoeten John Heywood liknade vår egen måne vid en ost. Vad skulle han inte ha skrivit om Marsmånen Fobos?
Med den så kallade polarvinden av elektriskt laddad syre- och vätgas läcker jordens atmosfär ut i rymden vid jordens båda poler.
I över fyra decennier har mänskligheten lyssnat efter budskap från rymden men inget hört. Om utomjordingarna någonsin sänt signaler till oss så har det skett för döva öron.
Mitt första försök att ta norrskensbilder var frustrerande. Jag visste ju att jag behövde lång slutartid - en eller flera sekunder - så jag tänkte att det var bäst att använda stativ.