Långväga kontakter under bronsåldern

En metallanalys av förhistoriska brons­föremål i Sverige visar att metallen brutits i områden långt härifrån.
**Bronsyxor**. Fynd från Värmland, daterat till 1700–900 f.Kr.
Bild: Lena Grandin UV GAL Riksantikvarieämbetet

Genom att jämföra kopparmetallen i ett sjuttiotal svenska bronsåldersfynd med en databas vid universitetet i Oxford över kopparfyndigheter, har forskare visat att kopparen härrör från bland annat Cypern, Alperna, Brittiska öarna och Sardinien.

– Det vi kan se är spåren av den systematiska fjärrhandeln för flera tusen år sedan, säger Johan Ling, arkeolog vid Göteborgs universitet.

Han leder ett forskningsprojekt om kopparens ursprung. De flesta föremålen är drygt 3 000 år gamla – några nästan 4 000.

– Det är svårt att veta om det rör sig om individer som reste så långt. Men att kopparen var del i en välorganiserad handel är uppenbart, säger han.

Koppar exporterades norrut, och söderut såldes bärnsten från Skandinavien. De brittiska öarna och flodmynningarna i norra Tyskland var viktiga knutpunkter för handeln med kontinenten, och troligen tog sig skandinaver i alla fall dit.

– Alla hällristningar med skepp som gjordes under den här tiden talar sitt tydliga språk, säger Johan Ling.