Birkakrigare var en kvinna

Så här kan graven på Birka ha sett ut där den kvinnliga krigaren begravdes.
Image: Stolpe, H (1889) Ett och annat på Björkö. Ny Illustrerad Tidning, 25.

Ett fynd från Birka som man länge trott vara en framgångsrik manlig krigare visar sig nu vara en kvinna.

Gravplatsen i vikingasamhället Birka i Mälaren grävdes ut på 1880-talet och man trodde oreflekterat att den innehöll en manlig krigare, eftersom graven innehåller vapen. Nu har en dna-analys visat att personen var en kvinna.

– Det är en prominent placerad grav på Birka från tidigt 900-tal som ligger nära en samtida garnison och Birkas borg, berättar Torun Zachrisson, docent i arkeologi vid Stockholms universitet och en av forskarna som har analyserat fynden.

– Det finns inga traditionellt kvinnliga föremål i graven, utan det ser ut som en fullt utrustad krigare med svärd, sköld, kniv och pilspetsar. Hon är begravd med två hästar och hon har till och med en typiskt manlig mössa. Det enda som skulle kunna tolkas som lite udda är att de två hästarna är en hingst och ett sto. Det brukar vara hingstar i manliga krigargravar.

Analyser av isotoper visar att kvinnan sannolikt inte växte upp på Birka.

– Enligt våra än så länge rätt grova skattningar av isotoper så verkar hon ha växt upp söder om Birka, kanske i södra Sverige, säger Torun Zachrisson.

I graven finns även ett brädspel, vilket kunde användas som strategispel.

– Det är ett föremål som passar för en person som övat på att tänka taktiskt i strid.

Hur vanligt var det med kvinnliga vikingar?

– Vi tror att detta varken var unikt eller vanligt. Troligen hade hon en hög social position i kraft av att hon tillhörde en förnäm ätt, säger Torun Zachrisson.