Tjuvjägare jagas med dna

Ny dna-teknik gör det enklare att spåra noshörningshorn på den illegala marknaden.

Fler än 7 000 afrikanska noshörningar har dödats illegalt under det senaste decenniet.
Bild: istock

När polisen undersöker en mordplats använder de ett speciellt ”kit” som gör det lättare att samla in och förvara dna som kan bli bevismaterial. Nu har forskare vid University of Pretoria i Sydafrika utvecklat liknande kit för att minska tjuvjakten på noshörningar.

Utrustningen är utformad dels för att kunna säkra bevis på själva brottsplatsen, och dels för att utvinna dna ur exempelvis horn som har beslagtagits på den illegala marknaden. Därtill finns en databas med dna från levande och tjuvjagade noshörningar, samt från bevismaterial som har hittats vid kadavren, till exempel knivar och andra blodstänkta föremål. Systemet kallas för Rhinoceros dna index system.

Forskarna har nu publicerat en utvärdering i tidskriften Current biology. I den framgår att databasen för närvarande innehåller dna från 5 800 illegalt dödade noshörningar. Vid 120 tillfällen har man kunnat matcha dna från kadaver med horn och andra föremål som dykt upp på den illegala marknaden. Rapporten tar även upp exempel på fall där bevismaterial från det nya systemet lett till fällande domar och fängelsestraff.

Det finns två arter av noshörning i Afrika, varav en, trubbnoshörningen, är klassad som nära hotad och den andra, spetsnoshörningen, är akut hotad. Tjuvjakten på Afrikas noshörningar har ökat på senare tid. I Sydafrika rapporterades 13 fall 2007. År 2014 var siffran 1 215.

Föremål av noshörningshorn betraktas som statussymboler i vissa kulturer och malda horn är en beståndsdel i traditionell medicin. Efterfrågan på den här sortens produkter har ökat i vissa länder i takt med att ekonomin förbättrats, till exempel i Kina.

Det nya systemet leder till att fler personer fälls för jaktbrott. Det kan ha en avskräckande effekt på både tjuvjägare och kunder. Dessutom kan databasen med noshörnings-dna användas i forskningssyfte, menar forskarna bakom den nya studien.