Kan man odla kantareller?

Jesper Nyströms bok om svampar ges ut i augusti.
Image: Gabriel Liljevall

Varför kan man odla champinjoner men inte kantareller? Jesper Nyström, fil.dr i ekologi och redaktör på Forskning & Framsteg, fick frågan av sin dotter under en skogsvandring. Och blev svaret skyldigt.

Han bestämde sig för att ta reda på mer om svampar, vilket resulterade i boken Svamparnas planet – Det uråldriga nätverket som bryter ner och bygger upp vår värld som släpps på Bonnier fakta i augusti 2020.

Boken tar oss med ner i urberget, till botten av världshaven och ut i världsrymden – och till och med över vår kropp.

Vilken svamp är du mest fascinerad av?
– Det finns många. Men några favoritarter finns inom släktet Ophiocordyceps. Dessa svampar infekterar insekter och förvandlar dem till viljelösa zombier som lyder svamparnas kommandon. När insekterna dör växer det ut fruktkroppar ur deras huvuden. Rena skräckfilmsscenariot med andra ord.

Kan du svaret på frågan om att odla kantareller nu?
– Ja. Det beror på att kantarellen lever i symbios med bland annat tallar och granar. Kantarellens svamptrådar är sammanvuxna med trädens rotsystem – symbiosen kallas mykorrhiza. Så om man vill odla kantareller måsta man också odla träd och det blir väldigt krångligt, men inte omöjligt. Det har svenska forskare visat. Du kan läsa mer om det i boken.