Styrketräning i kombination med en kost rik på omega-3 ökar effekten av träningen hos äldre kvinnor.

Omega-3 ökar effekten av träning hos äldre kvinnor

Det är svårt för äldre, särskilt kvinnor, att bygga upp ny muskelmassa. Men det blir lättare om styrketräningen kombineras med en hälsosam kost med hög halt av omega-3-fettsyror. Det visar studier vid Örebro universitet.

Två grupper av aktiva och friska kvinnor mellan 65 och 70 år fick träna styrketräning två gånger i veckan under ett halvår. Den ena gruppen åt dessutom en omega-3-rik kost med bland annat fet fisk, nötter och rapsolja.

Kvinnorna i båda grupperna fick starkare muskler, men de som ätit mycket omega-3 fick större förbättringar i styrka och rörelseförmåga. Dessutom ökade de sin muskelmassa, vilket kvinnorna i den andra gruppen inte gjorde. Deras bättre styrka berodde på att musklerna vande sig vid övningarna.

– De som ätit en omega-3-rik kost fick i genomsnitt 200 gram ny muskelmassa i respektive ben, säger forskaren Peter Edholm, som medverkat i studierna.

Mekanismen bakom är inte helt klarlagd. En hypotes har varit att omega-3 minskar graden av låggradig inflammation som många äldre har i kroppen. Blodprover kunde dock inte visa på någon sådan effekt. Däremot syntes en tydlig ökning av ett annat ämne, mTOR.

– Det är ett väldigt viktigt protein som reglerar uppbyggnaden av muskelmassa. Det fungerar som en huvudströmbrytare, säger Peter Edholm.

Han och hans kollegor vill nu fortsätta att undersöka kopplingen mellan träning och kost bland äldre kvinnor, ett område som det tidigare inte forskats så mycket på, trots att kvinnor oftare förlorar rörelseförmågan när de blir äldre.

– Jämfört med män har kvinnor generellt mindre muskelmassa och därmed en sämre utgångspunkt. Även nivån av olika hormoner skiljer sig åt och dessa skillnader förstärks ytterligare vid klimakteriet, säger Peter Edholm.

Både WHO och Folkhälsomyndigheten rekommenderar två pass styrketräning i veckan utöver 150 minuter rask promenad eller motsvarande.

– När man blir äldre blir det extra viktigt att styrketräna, men även kosten blir viktigare med åldern. Kroppens celler börjar fungera sämre och sämre så det gäller att ge dem rätt stimuli hela tiden, säger Peter Edholm.