Fotsvett ska lura malariamyggan

Favoritlukt. En malariamygga har landat bland odlade hudbakterier.

Bild:
H. Smid

Fotsvett ska lura malariamyggan

Ny kunskap om myggans navigering utnyttjas för att konstruera fällor.

Publicerad:

2011-11-17

Ett forskarteam från Wageningen university i Nederländerna håller på att utveckla fällor som lockar till sig malariamyggor med hjälp av syntetisk fotsvett. Det är sedan tidigare känt att myggor kan spåra människor med hjälp av doftreceptorer som känner av den koldioxid vi andas ut. Nu har de nederländska forskarna visat att myggorna använder en annan typ av doftreceptorer för att navigera den sista metern – som reagerar på utsöndringar från bakterier på våra fötter, fotsvett i dagligt tal. Forskarna lät 48 frivilliga personer delta i ett experiment där myggor fick välja vilka fötter de fann mest attraktiva, och kunde på så sätt identifiera de bakterier som myggorna reagerade starkast på. Nu pågår försök med fotsvettsdoftande myggfällor i Kenya.