Plastanka på de sju haven

Författare:

2007-07-02
Hur långt kommer en plastanka på femton år? Frågan är inte bara retorisk (eller fånig), utan intressant ur ett vetenskapligt perspektiv. En plastanka kan nämligen säga en del om strömmar i haven, som är viktiga för hur värme flyttas runt på vår planet.Det visar sig att frågan inte heller är hypotetisk. 10 januari 1992 spolades nämligen 28 800 plastankor (och andra plastleksaker) över bord i Stilla havet, och har sedan dess guppat omkring. Väder och vind har blekt dem, men tydligen har tillräckligt många överlevt för att de med jämna mellanrum ska rapporteras i media. Nu i sommar förväntas de nå Cornwall och sydvästra England.Att människor och media spontant rapporterar om plastankor, men sällan om de bojar som forskare normalt använder, kan också vara en lärdom för forskarvärlden.Läs mer här eller här, eller skriv en kommentar om vilken sorts flytbojar du vill tipsa forskare om att använda för att de ska märkas mer.