Annons

Gubbe med keps inte farlig

Bilden i medierna av äldre som kör bil är mörk, men dessa personer är faktiskt lönsamma för samhället.

Det är dags att avliva myten om gubben med keps som en säkerhetsrisk därför att han envisas med att köra bil trots att han blivit gammal. Tvärtom är det så att äldre bilförare lever ett aktivt liv och därmed håller sig friskare och belastar samhället i lägre grad.

Men det är inte den bild som medierna ger. Artiklar om äldre trafikanter handlar oftast om säkerhetsrisker, om demens och om tester. De ger sken av att äldre bilförare kör illa, att det är en vedertagen sanning. Men forskningen visar att stigande ålder inte medför att bilföraren blir mer riskabel för medtrafikanterna. Däremot är risken att bli skadad större när kroppen blir äldre.

Satu Heikkinen, forskare vid VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet, har gått igenom artiklar i fyra stora dagstidningar under fem år, och hon är överraskad över att säkerhetsaspekten dominerar så starkt.

- Det stora problemet för den här gruppen är att de har svårt att ta sig runt utan bil, säger hon.

Hennes egen teori om varför beskrivningen blir så sned är att tidningarna skriver om de äldre utan att ha talat med dem. I stället får andra säga vad som är bra för de äldre.

I Finland måste alla bilförare genomgå en läkarkontroll när de fyller 70 för att få sitt körkort förnyat. Följden av detta är att många kvinnor slutar köra vid just 70. Problemet är bara att det inte finns några påvisade säkerhetsvinster med ett sådant sållningssystem. Däremot får människor svårare att ta sig dit de vill.

- Olika krämpor kan göra det svårare att ta sig till hållplatsen eller stationen, eller att stiga av och på bussen eller tåget. Då är bilen mer användbar eftersom den tar den resande från dörr till dörr, säger Liisa Hakamies-Blomqvist, som leder VTIs forskning om äldre trafikanter.

- Vi vet vad olyckor kostar, men vi känner inte så väl till vad det kostar att ha dålig rörelseförmåga, avslutar hon.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

5

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Läst en kortis i FoF 2/02 att gubbe med keps är ofarlig. Det är de inte alls för vilka ligger i 70 på en 90-väg och vilka ligger strukna mot mittlinjen och flyttar inte en milimeter på sig trots att kön bakom är lång och så till sist har jag personligen varit med om att de blinkat åt ena hållet samt svängt åt det andra för att inte tala om de som svängt vänster helt plötsligt utan att visa på något sätt alls att de ens tänkt svänga. Må vara att de har "erfarenhet" men de är så försiktiga att de är en trafikfara i sig. jag tycker att det borde vara en typ av kontroll ett par gånger ialla fall. Det är säkert många som behöver glasögon som kör utan för de tycker att de ser bra själva och så dyker det upp nya skyltar som kanske inte alla har koll på. I artikeln talas om olyckor som gubben råkar ut för men varför inte kolla alla som han orsakar också! Jag kör både bil, cykel och MC och det är en enorm skillnad på fordonsförare till fordonsförare.

Ja, visst är det en enorm skillnad på förare och förare. Det är också en stor skillnad på hur man mäter effekten av att äldre får köra bil. Forskarna i artikeln menade att man ofta bara såg äldre som ett problem. Men det finns också stora vinster, både för samhället och för de äldre själva, om de kan fortsätta köra. Fokuseringen på äldre farliga bilförare medför att äldre som inte är så farliga också slutar köra, vilket ingen vinner på.

Vad gäller trafikolyckor är väl trots allt unga män med nya körkort överrepresenterade? Inte gubbar med keps, utan snarare grabbar med keps?

Om man inte kan anpassa hastigheten efter en äldre medtrafikant, så är det ju man själv som är trafikfaran.Att resonera så är ju ungefär som att vägra hålla en lägre hastighet i blixthalka för att det står 90 på skylten.

Jo visst håller jag med om att inte bara äldre, utan alla som kör i 70 på en 110-väg, man blir helt enkelt frustrerad. Och speciellt när de inte kan hjälpa till med omkörningen. Men även när folk inte blinkar åt rätt håll, där bör det ju ske många olyckor pga det. Visst det är tråkigt att man blir frustrerad men tyvärr lever man i ett stressat samhälle

Lägg till kommentar