Placken är inte hela problemet

För sent. Hos en avliden syns på mikroskopibilden ett plack i hjärndelen hippocampus. Där ska nya minnen lagras in, något som inte fungerar vid alzheimer.

SPL

Placken är inte hela problemet

Alzheimers sjukdom karakteriseras bland annat av att olösliga klumpar av protein ansamlas i hjärnan, så kallade plack. De byggs upp av proteinbitar, bara 40–42 aminosyror långa. Tidigare har tanken varit att dessa ansamlingar skadar nervcellerna och ligger bakom de demenssymtom som kännetecknar sjukdomen.

Det visar sig nu att det snarare är när de korta proteinbitarna slår ihop sig i par eller triss som de är giftiga för nervceller.

Alzheimerforskaren Dennis Selkoe, verksam vid Harvard Medical School i Boston, berättade vid ett möte i maj att han testat att spruta in sådana komplex i hjärnan på råttor. Det gick då att se dels att råttorna mindes sämre, dels att de utväxter på nervcellerna som gör att cellerna kan signalera till varandra blev färre.