Malarians ursprung spårat i apbajs.

Bov. Den värsta formen av malaria kommer från gorillan.

Bild:
Ian Nichols/National Geographic Society

Malarians ursprung spårat i apbajs

Den första människan med malaria fick smittan från en gorilla. Det visar genetiska analyser av närmare 3000 avföringsprover från apor i Afrika.

Schimpanserna må ha gett oss hiv-viruset, men i fråga om malaria har de fått oförtjänt dåligt rykte. Den slutsatsen drar Beatrice Hahn, mikrobiolog vid University of Alabama i USA.

Tillsammans med sina medarbetare har hon kartlagt arvsmassa från malariaparasiter i avföring från schimpanser, bonoboer och från de båda arterna östlig och västlig gorilla. Forskarna hittade sex arter av malariaparasiter. En malariastam från västliga gorillor visade sig vara nästan identisk med Plasmodium falciparum, den dödligaste av alla malariaformer som drabbar människor.

Tidigare har många forskare tänkt sig att smittan kom från schimpanser, eller att den har följt oss ända sedan människans utvecklingslinje böjde av från schimpansernas för mer än fem miljoner år sedan.

De nya genetiska analyserna tyder i stället på att en gorilla smittade en människa vid ett enda tillfälle. Forskarna tror att det hände för mindre än 300000 år sedan.