Annons
Ät frukt – men undvik fruktsocker

”Fruktos fungerar dåligt som energikälla för muskelceller”

Bild: 
Istock

Ät frukt – men undvik fruktsocker

Publicerad:

2012-12-16

Är det sant att fruktos är farligt för kroppen? Bör man i så fall undvika att äta frukt? 

Per

Svar: Även om fruktos kallas för fruktsocker, ska man inte tro att det kommer från frukt. Det finns sällan stora mängder fruktos i frukt. Äter du 500 gram frukt, får du bara i dig några tiotal gram fruktos. Denna lilla mängd kan kroppen hantera – den är inte farlig.

Vår största källa till fruktos är vanligt vitt socker, som består av en del glukos och en del fruktos. När vi under 1800-talet lärde oss att framställa socker från sockerbetor, blev socker plötsligt tillgängligt i mycket större mängder. Aldrig någonsin tidigare under människans utveckling har vi ätit så mycket socker. Kroppen är inte anpassad för att hantera det. Ett stort problem är fruktosen. Under senare tid har industrin dessutom börjat tillverka sötningsmedel som fruktos-glukossirap och ren fruktos. Stärkelse spjälkas till glukos, varpå en del av glukosen omvandlas till fruktos med hjälp av enzymer. För livsmedelsindustrin har sirapen två fördelar jämfört med vitt socker: den är billigare och något sötare. Sirap är därför en vanlig ingrediens i till exempel godis och glass. Fem normalstora smågodisbitar innehåller minst lika mycket fruktos som 500 gram frukt. Normalt köper vi inte fem smågodis­bitar, utan snarare 300–400 gram.

Varför är då fruktos ett problem? Låt oss jämföra med glukos, en sockerart som vi är vanare vid, eftersom vi länge har ätit stärkelserik föda som potatis, ris och bröd. När cellen tar upp glukos från blodet bryts sockret ner genom den så kallade glykolysen och blir till energi. Men om kroppen inte behöver energi just då kan glukos i stället lagras som glykogen, kroppens motsvarighet till stärkelse. Muskelceller lagrar glykogen för eget behov, och levern lagrar glykogen åt resten av kroppen. När energibehovet ökar släpper levern ut glykogen som socker i blodet. Omsättningen av glukos är alltså reglerad i kroppen.

Vad händer om vi i stället matar blodet med fruktos? Till att börja med är det i stort sett bara leverceller som effektivt tar upp denna sockerart. Fruktos fungerar dåligt som energikälla för muskelceller. Dessutom smiter fruktos förbi kroppens reglering av glykolysen; fruktos börjar brytas ner alldeles oavsett om kroppen behöver energi eller inte.

I vårt moderna samhälle lider kroppen sällan brist på energi och då tillverkar levern i stället fettsyror från fruktos. Det bildas fetter som kallas för triglycerider, som går ut i blodet och lagras i bland annat fettceller.  I läroböcker står det ofta att kroppen omvandlar fruktos till glukos. Men det sker bara om levercellerna är tomma på glukos, vilket de sällan är. Vi äter nästan alltid glukos och fruktos samtidigt. Det leder till en oreglerad tillverkning av fett.

Problem med fettlever har ökat kraftigt, vilket kan förklaras av att levern måste ta hand om allt mer fruktos. Leverns fettproduktion ger också ökade  blodfetter, höga nivåer av triglycerider. Detta är kopplat till bukfetma och till typ 2-diabetes. Så: ja, fruktos i stora mängder är farligt för kroppen. Men det är godis, läsk och andra sötsaker som är problemet – inte frukt. Frukt ger oss dessutom livsnödvändiga vitaminer.

Lars-Gunnar Franzén, professor i kemi vid Högskolan i Halmstad.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

9

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Hej
Jätteintressant om fruktos och frukt! Inte så farligt alltså, för friska, eller hur? Men för en diabetiker? Jag får högre blodsocker av frukt, olika sorter beroende på hur söta de är. Och det är väl inte så bra? Då behöver bukspottkörteln producera mera insulin, alternativt måste man tillföra mera insulin utifrån. En näve söta goda bigarråer, ett plommon, en apelsin. Broccoli ger mer vitaminer!

Ingen tvingar dig väl att äta frukt? Om du helt vill undvika kolhydrater så är det väl ditt val, men som han (och livsmedelsverket) skriver så är ju frukt riktigt nyttigt. Sen innehåller ju frukt fibrer som gör att innehållet frisläpps långsammare (än om man tagit strösocker). Har själv barn med diabetes, och det går alldeles utmärkt att ge hen frukt.

Hej!
Det är nonsens att fruktos från frukt inte är farligt, åtminstone för diabetiker typ 2. Fruktosmolekylerna har ingen ursprungsbeteckning och en frisk kropp håller fruktosnivån på ett par tusendelar av glukosnivån. Det betyder totalt ca 10 mg i blodet! Några tiotal gram fruktsocker är således oerhört mycket. Naturligtvis är den industritillverkade fruktosen, som är hälften av det vanliga vita sockret, den stora boven. Apor som äter frukt har en helt annan förmåga att ta hand om frukters höga sockermängd än vi. Mvh Ingemar

Men han antyder väl att vi inte gör av med den energi som vi proppar i oss? Borde inte en del av lösningen här vara att människor börjar röra på sig? Istället för att anpassa kosten efter ett stillasittande liv? Det finns ju nämligen rätt många fördelar med regelbunden rörelse.

Det sa han inte heller. Han sa att frukt inte innehåller speciellt mkt fruktos...

Bra artikel! Men var får du informationen om att frukt innehåller livsnödvändiga vitaminer? Har du en trovärdig källa på det? Har du hört talas om spenat, broccolli, avakado, sparris? Själv har jag inte ätit frukt på över 6 år nu. Lider inga brister. Nej, frukt från det egna obesprutade fruktträdet i sin egen trädgård kan man festa till det med till midsommarfesten, att äta frukt året runt, som dessutom fraktats från alla världens hörn som mellanmål varje dag är helt onödigt och gör en bara mer sötsugen. På sommaren kan jag erkänna att jag även äter röda vinbär i en skål med grädde minst en gång och max tre. Frukt, socker och mjöl, pasta, majs och soja (som det skövlas regnskogar för att odlas) är inte på något sätt livsnödvändiga utan bara skräp. Vi lever inte något fattig-sverige längre, mat måste få kosta pengar!

http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/miljo/miljosmarta-m...
"För hälsan är det bra att äta 500 gram frukt och grönt per dag. Frukt och grönt innehåller fibrer, vitaminer och andra skyddande ämnen."

Nu måste vi tänka rätt. Det är få av kroppens celler som direkt kan förbränna fruktsocker. Kroppen tvingas med bl a leverns hjälp hålla fruktsockernivån i blodet på totalt några milligram, antagligen för att fruktos är ett skadligt socker. Några tiotal gram är något eller några 1000 gånger mer än vad som får finnas i blodet. Däremot kan den nedbrutna stärkelsen från t ex potatis tillgodogöras av kroppens alla celler och i blodet hålls nivån på ca 5 gram. Vi kan dessutom i lever och muskler lagra ett halvt kilo eller mer.
Tesen att vi skall äta frukt stämmer inte med vårt sätt att ta hand om fruktsockret. Alla de vitaminer och mineraler finns dessutom i gröna grönsaker, utan fruktsockret. Människans förfäder klev ner från träden för 6-7 miljoner år sedan. Tillgången på frukt har sedan dess varit begränsad och vi är bara anpassade till en enda sockerart i våra celler - glukos. Glukos finns också i frukt, men är blandad med fruktos. Fruktos omvandlas till fett i stor utsträckning.

Att frukt förklaras som nyttigt har med den den kommersiella sammanföringen av frukt och grönt att göra. Inte ens när jag var barn åt vi frukt i någon större utsträckning. Frukt var svår att transportera fräsch. Nu är detta en gigantisk industri.

Intressant inlägg och kommentarer! Jag köper helt och hållet att frukt inte är nödvändigt - det är godis! Men jag funderar lite på våra nordiska skogars delikatesser: Hur är det med bär? Blåbär, lingon, hjortron - kan de inkluderas regelbundet i en hälsosam nordisk kost, eller är de också att betrakta som godsaker att bara unna sig då och då? De innehåller ju antioxidanter och har väl varit en viktig del i den nordiska kosten i alla fall under sommarmånaderna?

Lägg till kommentar