Pytteliten men jättesnabb: vikt 12 gram, flyghastighet 160 km/h.

Bild:
Barry Mansell / Nature Picture Library

Hastighetsrekord i djurvärlden

Glöm geparden – det snabbaste däggdjuret är en liten fladdermus som väger endast 12 gram. Den flyger till och med ifrån de snabbaste fåglarna, så länge de inte dyker.

2016-11-21

Fladdermusen Tadarida brasiliensis är vanlig i Nord- och Centralamerika. Genom att utrusta sådana fladdermöss med små sändare, har forskare från USA och Tyskland följt dem när de jagar insekter. De såg då att fladdermusen kunde komma upp i hastigheter på omkring 160 kilometer i timmen.

Geparden kan springa i 120 kilometer i timmen. Den snabbaste fågeln, tornseglaren, kan flyga i 110 kilometer i timmen. Rovfåglar som störtdyker kan nå avsevärt högre hastigheter, men då handlar det inte om muskelarbete utan om ”fritt fall”, med hjälp av gravitationen. Så fladdermössen tycks plocka alla hastighetsrekord när det gäller att ta sig fram för egen maskin.

Den rådande uppfattningen har varit att fåglar generellt är snabbare än fladdermöss, som i stället har bättre manöverförmåga. Den nya studien visar att det finns skäl att omvärdera detta, menar forskarna, som har publicerat sina resultat i Royal society open science