Om allt möjligt och omöjligt

Vad är universum egentligen? Är universum allt som finns, allt som har funnits och allt som någonsin kommer att finnas, frågar sig författaren John Barrow. Han är kosmolog i Cambridge i Storbritannien och författare till flera populärvetenskapliga böcker – och värd att läsas för att få veta mer, och för att bli inspirerad av hans breda kunskaper inom både naturvetenskap och humaniora. Kanske kan även sådant som vi vet inte kan finnas men som vi kan föreställa oss, ingå i begreppet universum. Som Barrow påpekar så har världsbilden hos medeltida filosofer faktiskt innefattat allt, även sådant som säkert inte kommer att förverkligas i vår värld. Det finns gott om tänkta världar. Einsteins relativitetsteori, som sedan nästan ett sekel tillbaka är grunden för kosmologernas teorier om universum, tillåter faktiskt mycket mer än bara det som finns. I själva verket säger många moderna kosmologiska teorier att vårt universum bara är en liten ö i en obegripligt gigantisk omgivning. Men det är också en plats där människan kan tillåta sig att fantisera och räkna fram otaliga andra världar. Och fundera över vad hon faktiskt menar när hon säger ordet universum.

The book of universes