Gener bakom tvillingfödsel har identifierats

Forskare har för första gången hittat genvarianter som ökar sannolikheten för att en kvinna ska få tvillingar.

Andelen enäggstvillingar är ungefär lika stor överallt i världen. Andelen tvåäggstvillingar, däremot, varierar mellan familjer och folkslag.

En kvinna med släktingar som fött tvåäggstvillingar har själv en ökad sannolikhet för att bli tvillingmamma. Det har varit känt länge. Nu har forskare hittat en del av förklaringen i form av två gener.

– Båda påverkar hur många ägg som släpps från äggstockarna, säger Patrik Magnusson, medicinsk genetiker på Karolinska institutet och ansvarig för det svenska tvillingregistret.

Han ingår i en internationell forskargrupp som jämfört arvsmassan hos mammor till tvåäggstvillingar med andra mammor i Nederländerna, USA, Australien och på Island. Ingen av kvinnorna hade genomgått provrörsbefruktning, en behandling som i sig kan leda till en tvillingfödsel.

Forskarna hittade varianter av två olika gener som ökar sannolikheten för att bli tvillingmamma med 9 respektive 18 procent, enligt en rapport i tidskriften American Journal of Human Genetics.

Ärftliga faktorer bidrar till att andelen tvåäggstvillingar varierar mellan olika familjer och folkslag. I Sverige resulterar drygt en procent av alla graviditeter i tvåäggstvillingar. I Asien är andelen 0,6 procent, och i Afrika 4 procent.

För enäggstvillingar är skillnaderna mycket mindre. Mellan 0,3 och 0,4 procent av alla gravida kvinnor runt om i världen får enäggstvillingar.