Genomskinligt trä med grön kemi

Forskare vid Kungliga tekniska högskola i Stockholm har för första gången lyckats tillverka genomskinligt trä endast med hjälp av miljövänliga material.

Nyckeln till det miljövänliga genomskinliga trämaterialet är en ny plast gjord av ett ämne från citrusskal.
Image: Celine Montanari

Det nya genomskinliga trämaterialet består av en porös struktur av cellulosa från björk som impregneras med plast tillverkad av ett ämne från citrusskal.

Forskarna har tidigare tillverkat genomskinligt trä men då med hjälp av fossilbaserad plast.

– Det svåra i det här arbetet har varit att utveckla en plast som är både hållbar och fungerar tillsammans med trä, säger Lars Berglund, professor och avdelningschef på Institutionen för fiber- och polymerteknologi vid KTH.

Plasten behöver ha samma optiska egenskaper som cellulosan. Den ska fylla ut cellulosastrukturen och dessutom tåla orenheter och de små mängder vatten som kan finnas i träet.

– Plasten ska också kunna reagera med cellulosan, säger Lars Berglund.

För att hela systemet ska bli hållbart har inga miljöfarliga lösningsmedel använts vid tillverkningen. Forskningen som publicerats i Advanced Science, öppnar för nya produkter av trä till exempel i smarta fönster. Genom rätt tillsatser i form av nanopartiklar kan materialet dessutom få nya optiska egenskaper.

En utmaning som återstår är att tillverka större skivor i genomskinligt trä.