Här odlas koraller på vindkraftverk

För första gången görs ett försök att odla koraller på vindkraftverk till havs. Målet är att hitta nya livsmiljöer för koraller som hotas av klimatförändringarna.

En specialbyggd bur hindrar larverna att simma iväg innan de hunnit fästa sig på vindkraftfundamentet.
Bild: Örsted

I slutet av maj begav sig tekniker till ett av fundamenten till de nya vindkraftverk som håller på att byggas till havs vid Penghuöarna utanför Taiwans västkust. På ett av vindkraftverkets ”ben”, någon meter under vattnet, fäste de en specialbyggd bur som fylldes med tusentals korallarver. Meningen är att larverna ska bosätta sig på vindkraftverket och på sikt bygga ett nytt, konstgjort rev.

Bakom försöket står det danska energiföretaget Örsted och forskare vid taiwanesiska Penghu Marine Biology Research Center.

– Vi testar något som aldrig testas förut, säger Björn Andersen, ansvarig för vindkraftfundament på Örsted och den som leder projektet som kallas Recoral.

Använder lokala koraller

Idén är att skapa nya livsmiljöer för koraller som hotas av klimatförändringarna. När havet värms upp och blir surare bleks korallerna och dör. Förhoppningen är att de ska klara sig bättre på vindkraftfundamenten som står längre ut till havs där vattnet cirkulerar och inte värms upp lika snabbt som nära land.

Projektet har pågått sedan 2018. Korallerna som används i försöket kommer från närområdet. Varje år släpper de ifrån sig ägg och spermier i stora mängder.

Vid den senaste massreproduktionen, som ägde rum mellan den 22 och 24 maj i år, samlade forskarna in överblivna ägg och spermier som sköljde in på stranden. Efter några dagar i syresatta tankar på labbet hade tusentals larver kläckts.

– Du har då någon vecka på dig att placera ut larverna medan de fortfarande är aktiva, förklarar Björn Andersen.

Ännu osäkert om larverna bosatt sig

Själva utplaceringen beskriver han som det mest utmanande. Det gällde att hitta en tidpunkt med både lågvatten och inte för höga vågor. Den specialbyggda buren placerades cirka en meter under vattenlinjen där korallerna kan få tillräckligt med solljus. Burens uppgift var att hindra larverna från att simma iväg och istället fästa vid vindkraftfundamentet. Efter två dygn togs buren bort och nu är det bara att vänta och se om larverna trivs på sin nya hemvist.

– Larverna är extremt små så vi vet ännu inte om försöket lyckats, men senare i år ska vi ta bilder med en obemannad undervattensfarkost. Då får vi veta om de bosatt sig, säger Björn Andersen.

Eftersom koraller växer långsamt kommer det ta lång tid innan det går att svara på frågan om vindkraftverk kan förvandlas till korallrev. Beroende på resultatet av detta första test kan projektet komma att utvidgas till fler vindkraftverk. Samtidigt görs fortsatta studier av bland annat olika underlag för larverna. Ett pilotförsök förra året visade att även betong kan fungera som boplats.

– Om det fungerar på betong öppnar det för att odla koraller på andra typer av strukturer som på broar i tropiska vatten, säger Björn Andersen.

Genom att göra kunskapen från projektet fritt tillgängligt hoppas han att även andra företag kommer att använda sig av tekniken för att försöka skapa konstgjorda korallrev.