Hon jagar cancer i hårets rötter

Maria Kasper Född: År 1977 i Ulrichsberg, Österrike. Fritid: Klättrar i berg. Bor: På Kungsholmen i Stockholm med sin sambo. Gör om tio år: Jag hoppas att vi har fått barn, och förstås att jag har hittat något riktigt spännande i hårsäckarna.

Karl Gabor

Hon jagar cancer i hårets rötter

Maria Kasper studerar hårsäckar för att ta reda på vad som får celler att dela sig ohämmat.

2013-02-28

– Hårsäckarna är vackra, jag får aldrig nog av att titta på dem, säger Maria Kasper, forskare vid institutionen för biovetenskaper och näringslära på Karolinska institutet i Huddinge.

Sedd genom ett mikroskop liknar hårsäcken en lök. Om man får ett sår kan celler från hårsäcken vandra dit och hjälpa till att reparera skadan. De delar sig snabbt tills såret är läkt.

Maria Kasper är intresserad av  hur den snabba celldelningen startar och stannar, för att förstå både hur cancer uppstår och hur sår läks. Om en cell struntar i stoppsignalerna bildas en tumör.

Nyligen fick hon åtta miljoner kronor till sitt arbete från Ragnar Söderbergs stiftelse. I fjol fick hon även Cancerfondens pris Young investigator award.

Maria Kasper och hennes medarbetare undersöker hårsäckar från möss som är genändrade, så att olika slags stamceller i hårsäckarna får en unik färg. På så vis kan forskarna följa cellernas liv i huden genom flera cellgenerationer. Det är ett mödosamt jobb. Maria Kasper är van att ägna över tjugo timmar i veckan åt att spana genom sitt mikroskop.

– Jag uppmanar mina studenter att ta sig tid och verkligen titta. Det behövs om man ska upptäcka något nytt, säger hon.