Albatrossen har en välutvecklat luktsinne, som hjälper den att leta efter föda till havs.

Bild:
Istock

Därför äter havsfåglar plast

Publicerad:

2016-11-09

Haven är fulla av plastskräp, som hamnar i magarna hos många havsfåglar. Forskare vid University of California Davis har nu hittat en förklaring till varför fåglarna får i sig plast när de letar mat.

Forskarna har studerat havsfåglar inom ordningen stormfåglar – som innefattar bland annat albatrosser och liror. De har ett välutvecklat luktsinne och följer ofta speciella doftspår när de letar mat. Lukten från dimetylsulfid, DMS, är ett exempel. Den utsöndras av alger när de blir betade av djurplankton, exempelvis krill. Stormfåglar äter inte alger, men många stormfåglar äter gärna krill. Därför förknippar de DMS med mat.

De amerikanska forskarna har visat att plastskräp i haven också utsöndrar lukten av DMS. Det beror på att det växer alger på plastskräpet i haven. Stormfåglar som följer doften av DMS när de letar mat löper därför sex gånger större risk att få i sig plastskräp än arter som inte följer detta doftspår, enligt forskarnas beräkningar, som har publicerats i Science.