Hal toalett sparar vatten

En ny, hal ytbeläggning gör att toaletten spolas ren med minimal vattenåtgång. Idén är hämtad från en köttätande växt.

Med en halare yta går det att spara vatten i toaletten.

Forskare vid amerikanska Pennsylvania State University har utvecklat en ny typ av ytbeläggning som är så hal att allt glider ner i toaletten utan att lämna spår efter sig. Även bakterier halkar av ytan, enligt studien som publicerats i tidskriften Nature Sustainability. Fördelen är att det går åt mycket mindre vatten för att spola rent. Även användningen av rengöringsmedel kan minskas.

Ytan sprejas med silikonolja

Beläggningen sprayas på i två omgångar. Först appliceras en slags stödstruktur av mycket tunna plasttrådar på ytan. Sedan sprayas silikonolja över de små plasttrådarna som binder oljan som skapar den hala ytan. Oljan räcker till ungefär 500 spolningar. Efter det behöver ett nytt spraylager.

Forskarna fick idén från en typ av köttätande växt som använder en fälla med hala väggar för att fånga insekter.

Brist på både vatten och toaletter är ett stort problem i världen. Forskarna skriver i studien att den superhala ytan även kan användas i vattenfria toaletter och hålla dem rena och minska lukten.

Förutom i toaletter skulle den nya ytbeläggningen kunna användas på båtskrov eller vindrutor. Forskarna har nu startat ett företag för att driva idén vidare.